Z przyczyn od nas niezależnych zmuszeni zostaliśmy odwołać II zjazd rodzinny w umówionym miejscu, ale nie stanęło to nam na przeszkodzie, aby przenieść go w inne miejsce dla mniejszego grona i wspólnie spędzić mile czas.
Na II zjazd przygotowywaliśmy się już od I zjazdu, a w pełni od początku 2018 roku. Liczyliśmy na przybycie ponad 15 osób, które potwierdziły chęć udziału z przyjazdem włącznie. Mieliśmy cichą nadzieję, że pojawi się jeszcze mała grupa niezapowiedzianych gości, na co też byliśmy przygotowani. Niestety na kilka ostatnich dni zamilkły telefony, maile i odpowiedzi przez portale społecznościowe jak np. FB, Messenger, Skyp, które dałyby dowód przyjazdu ww. grupy.
Postanowiliśmy odwołać zjazd na dzień wcześniej w zaplanowanym miejscu, ale nie zraziliśmy się na tyle, aby go nie przeprowadzić w mniejszym gronie na skromniejszym areale prywatnej posesji Państwa Przelaskowskich Ireneusza oraz Barbary z domu Tkaczyk. Towarzyszyła nam organizatorka Pani Samanta Paszkiewicz ze swoim towarzyszem Panem Bartoszem. Osoba, która przyjechała ze mną [Łukasz Przelaskowski – Prezes Fundacji i piąty archiwista rodzinny] z Ząbkowic Śląskich na Dolnym Śląsku był Pan Adam Dubaniewicz – Sekretarz Fundacji. Możemy zatem stwierdzić w humorystycznym tonie, że było nas więcej niż w 2017 roku 🙂
Rozmowy o historii naszych rodzin, badań urozmaicały nam przepyszne dania przygotowane ze strony gospodyni Pani Barbary wzbogacone przez własnoręcznie przygotowane ciasta, a także śląskie kiełbaski, szaszłyki z grilla, a dalej przy smacznych owocach, sokach i innych słodkościach podjęliśmy się pomysłów nad rozwojem fundacji i jej dalszych działań.
Projekty unijne, do których startowaliśmy nie udawały się nam dotychczas wygrywać, jako młoda organizacja, a jeśli nawet udałoby się to są one krótkotrwałe i ciężkie do przedłużenia, utrzymania.
Zdecydowanie muszą być zatrudnione na umowach odpłatnie osoby do fundacji, które będą pilnowały jej rozwoju ponieważ obecny skład osób działających nieodpłatnie zmniejszył się do stopnia braku jakichkolwiek prawie realizacji.
Stąd w ogólnym zarysie możemy podsumować, co jest ważne, aby fundacja mogła istnieć dalej i móc się rozwijać, zarówno od storny dalszych badań i archiwizacji materiałów rodzinnych oraz powołanej redakcji magazynu historyczno-kulturowego Młody Szreniawa:
- Jeżeli ktoś z rodziny, przyjaciół, pasjonatów zechciałby wspierać fundację w postaci miesięcznych darowizn z określonych przez siebie samego stałych sum będzie to bardzo pomocne przy utrzymaniu portali internetowych fundacji oraz ogólnych opłat księgowych. Dalsze sumy ze stałych darowizn chcielibyśmy przeznaczyć na:
- Wynajem lokalu we Wrocławiu lub Warszawie i stałe zatrudnienie dwóch osób, które zajęłyby się dwoma powiązanymi ze sobą projektami tj.
- 1. archiwum fundacji z mniejszym muzeum pod prelekcje dla studentów, szkół, pasjonatów, turystów, osób z rodzin powiązanych historycznie z rodzinami Przelaskowskich.
- 2. redakcją fundacji, jako Zastępca Redaktora Naczelnego i prowadzeniem magazynu Młody Szreniawa.
- Zatrudnione dwie osoby powołałyby do pomocy na wolontariat, staże i praktyki studentów z odpowiednich kierunków pod swoje działy i potrzeby.
- Pomoc przy szkoleniach odnośnie założenia archiwum i jego prowadzenia mamy zapewnioną ze strony Fundacji Ośrodek Karta z Warszawy, z którą współpracujemy od początku istnienia.
- Mamy zapewniony lokal na terenie posesji Państwa Przelaskowskich w Owczarni oraz ich chęć pomocy, jako wykształconych artystów z Panią Samantą Paszkiewicz przy organizacji warsztatów artystycznych w postaci nauki: malunku, rysunku, wyrobu przeróżnych form rękodzielniczych. Dodatkowe warsztaty ze strony Pani Samanty Paszkiewicz mogą być ukierunkowane jako tzw. Arteterapia czyli terapia psychologiczna przy pomocy artystycznego tworzenia. Miejsca pod warsztaty zarówno na zewnątrz, jak również na czas deszczy, jesieni i zimy w środku jest dużo z zapewnionym ociepleniem przy kominku i skromnym poczęstunkiem.
W ten sposób fundacja może przybrać formę np. odpłatnej i przychodów z muzeum, prelekcji, archiwum, sprzedawanego magazynu, wywiadów z tłumaczeniem na kilka języków i rozwojem do kręcenia serii wywiadów tv zamieszczanych na YouTube, Vimeo lub Facebooku, a to daje większą promocję i tym samym możliwie zwiększone zainteresowanie, poparcie, chęć współpracy z innych miejsc i dalej darczyńców.
Osobom, którym zależy dobro dalszego istnienia fundacji w temacie szerszej informacji, co do propozycji darowizn, ich wykorzystania, propozycji współpracy, pomocy prosimy o kontakt prywatny na maila fundacjaprzelaskowskich@gmail.com lub kontakt na Facebooku przez messenger.
Jeżeli ktoś zechce przyjechać w przyszłym roku na III zjazd rodzinny traktowany tym razem, jako spotkanie, będzie zawsze mile widziany.
Dziękuję wszystkim osobom, z którymi mogłem się w tym 2018 roku spotkać w tym gospodarzom za gościnę, aby wspólnie móc podsumować badania archiwalne oraz działania fundacji.
Wierzę, że spotkamy się w jeszcze większym gronie, w przyszłym 2019 roku, pozdrawiam.
Łukasz Przelaskowski.
Autor zdjęć: Łukasz Przelaskowski